KAVO – sündinud reaalsest vajadusest

KAVO on disainsärgibränd, mille asutaja on Kati Voomets, kel tekkis mõte hakata särke disainima kaks aastat tagasi. “Töötasin panganduses ja oli vaja igapäevaselt korrektselt riietuda, kuid igal hommikul avastasin end mõttelt, et mitte midagi pole selga panna. Garderoobis justkui riideid oli, kuid sellist rõivaeset, mida sobiks kanda nii kontoris kui pärast tööd kohvikus, ei olnud.” Naine otsustas, et ostab endale ühe korraliku valge triiksärgi, mis on aegumatu klassik ja võiks iga naise garderoobis olla, kuid selgus, et see ei olegi nii lihtne. “Sünteetilised materjalid, ebasobiv pikkus, nööpide vale asetus ja kanga kiire kortsumine olid need, millega triiksärke proovides kokku puutusin. Kontoris naiskolleegidega arutledes jõudsin arusaamani, et ma ei ole ainus, kellel on samasugune mure.” Vajadus olemas, otsustas Kati ise tegutsema asuda. “Oma ideele kuju andmiseks läksin kõigepealt EAS alustava ettevõtja koolitusele ja koostasin äriplaani. Esimesed särgid valmisid oma naiskolleegidele kevadel 2015, avalikkuse ette jõudsid esimesed särgid oktoobris 2015.” Uued mudelid on plaanis avalikustada järgmisel kuul.

100% puuvillast KAVO särkidel on Prantsuse mansetiga varrukad, tavalisest tihedam nööbirida (nii ei kisu särk rinnust lahti), piisava pikkusega (ei tule pükste või seeliku seest välja), kehasse töödeldud lõige ja tugevdatud kraeosa.

Särkide disainimisega tegeleb Kati ise, valides ka kangad, niidid ja nööbid. KAVO särke õmbleb Sangar. Särkide hinnaks on 69 eurot ja esialgu valmistatakse neid vaid eritellimusel, lisainfot saab KAVO Facebooki leheküljelt.

Karumõmm ja mesimumm ehk MummMõmm

Disainbrändi MummMõmm taga on Rauno Märks, kes asutas selle neli aastat tagasi. “Tundsin puudust minimalistliku joonega tegelaskujudest ning need tekkisid hoopis muude tööde käigus. Kuna lapsed olid juba Lotte east välja kasvanud, siis oli mõte disainida neile midagi. MummMõmm nimi on ka inspireeritud minu esimestest tegelaskujudest karumõmmist ja mesimummist,” tutvustab Rauno.

Triiksärkide juurde jõudis ta Eesti Muusika Auhindade gaalaõhtuks valmistudes, nuputades, kuidas oma loomingule rohkem tähelepanu tõmmata. “Kuna mu sõber on suur tekstiilprindi fanatt, siis genereerisime välja mõtte luua triiksärk. Õnnestus leida kontakt ühe väga hea eestimaise tegijaga, saime kinnitust, et idee on teostatav ja nii saigi see mõte teoks. Tegelikult oli plaan kanda seda vaid ühel õhtul.”

Töö õnnestus aga üle ootuste hästi ja kuna tol ajal oli särgivalik väga konservatiivne, hakkas mees saama särgisoovidega e-kirju. Tänaseks ongi särkide disainimine ja õmblemine brändi keskseks tegevuseks. “Kogu disain on minu oma fantaasia vili, alates tegelaskujudest kuni värvivaliku ja lõpliku mustrini. Inspiratisooni saan nii laste mänguasjdest kui näiteks Aasia tänavamoest,” tutvustab disainer. “Mu eesmärk on olla crazy ja cool, samas klassikaliselt šikk ja stiilne.”

Rauno loob särke nii meestele kui naistele. “Ma ei tahaks näha oma särke klientide seljas lötendamas, mulle meeldib sirge joon, korrektne välimus, hästi istuvus ja rätsepatöö.”

Omaette küsimus on särkide materjalivalik. “Kuna puuvillatrükki Eestis ei tehta, siis võimalused oma loomingut kangastele panna on raskendatud. Olen leidnud siin kompromissi cotton-touch materjali näol. See annab väga hea võimaluse särgi välimusele, värvid ei tuhmu, plekid ei jää sisse ja istub seljas hästi.” Disaniner nimetab seda ise peosärgiks. “See on efektne, silmapaistev, eriline ja nõuab ka sellist kandja tüpaaži.” Särgid õmmeldakse Tartus ja disaineri teada on ta nende ainus klient Eestist, muu toodang tehakse Skandinaaviasse ja Sakasamaale.

Meeste särgid maksavad 90 ja naiste omad 80 eurot, lisainfot saab MummMõmm Facebooki lehel.

Foto: Klaarika Luht

Bebee koondab Eesti lastedisani

Kas olete kuulnud põnevast veebipoest bebee.ee? See on esimene Eesti veebipood, kus on müügil vaid siinsamas disainitud lasteriided. Veebipoe taga on sõbrannad Kerli Saar ja Vivian Lepp ning tema kahene poeg Klaus, kes oligi poe loomise inspiratsiooniallikaks. “Bebee.ee veebipood sai loodud lähtuvalt meie soovist Eesti lastedisaini populariseerida,” ütleb Vivian.

Veebipoes ringi vaadates torkab silma üks lahe bränd teise järel, kuid põhitähelepanu köidab Little Sir Ewald ning nende tooteliinid Ewald Juunior ja Little Sir Ewald. “See on ainus bränd, kes on võtnud eesmärgiks teha “päris” triiksärke noorhärradele, et ka nemad saaksid end täiskasvanulike ja asjalikena tunda. Seejuures on kasutatud julgelt värve ja mustreid,” vihjab Vivian. Üldiselt jäävad Little Sir Ewald särkide hinnad 20 euro ringi, olenevalt disainist, suurusest ja sellest, kas särk on pikakade või lühikeste varrukatega. Soodusmüükide ajal kahanevad hinnad aga pea poolevõrra.

“Iga mehe riidekapis võiks olla üks korralik triiksärk, see käib ju kõigis vanustes meeste kohta. Nii 2- kui 12-aastasel poisil on kindlasti pidulikke sündmusi, kus ta saab triisärki kanda ja võib-olla ka kikilipsu (neid valmistab meie poe jaoks Annalutter). Lastele meeldib jäljendada täiskasvanuid ning talle võiks õpetada juba varajases nooruses, et kvaliteet on riiete juures oluline tegur.”

Pidevalt arenev Swärk

Swärki asutasid sõbrannad Merily Leis ja Paula Pärnaste paar aastat tagasi ning vahepeal on läbi tehtud märkimisväärne areng. Ühtlasi on Swärk on selles artiklis nimetatud brändidest kindlasti tuntum – isegi peaminister Rõivas on Swärki kandnud. Originaalset disaini hindavad Paula sõnul aga erinevate elualade esindajad: muusikud, ettevõtjad, koolitajad… “Samuti ka lihtsad pere- ning vanaisasid, kes ei ütle lõbusale disainile “ei”.”

“Kõige suurem osa ühe s(w)ärgi disainiprotsessis on põnevate mustrite otsimine. Inspireeriv muster jõuab juba mõttes särgile ning siis tuleb idee kavandile panna ning vaadata, kas selle peale sisetunne karjub “jah” või muigab ning ütleb “ei”. Sageli peame ka üksteist tagasi hoidma, kui midagi liialt pöörast välja saab mõeldud. Kuigi efektsed mustrid on need, mis meie särgist swärgi teevad, on ka iga muu osa disaini juures hoolikalt läbimõeldud – alates särgi baaskangast lõpetades kasvõi infosildikestega,” tutvustab Paula.

Särkide baaskangad on pärit erinevate Euroopa kangatootjate valikust. “Uurime ka alati, milliseid kangaid tootjal seisma on jäänud, et nende ümber disain välja töötada. Massitootja jääk võib meie limiteeritud kogustes tootmise juures täiesti piisav hulk kangast olla. Efektkangaste lugu on veidike pikem, kuna laseme erinevate disainerite loodud mustrid ise kangale trükkida.” Kõik särgid õmmeldakse Eestis. Särgid maksavad 99 eurot ja on saadaval nii veebis www.swarkshirts.com, Tallinna ja Tartu kaubamajas kui ka Solarise kaupluses Watch & Wear.

Allikas: LP