12 supertoitu, mis peaks olema iga mehe söögilaual


Foto: Shutterstock

Esimene samm tervislikuma elu poole on need toiduained oma menüüsse lülitada. Viivitamatult.

Tomatikaste

Mehed, kes söövad palju tomateid (sh tomatikastet), annavad endale lisavõimaluse võitluses eesnäärmevähi vastu. Vähemalt Harvardi ülikooli teadlased, kes uurisid enam kui 47 000 tervisetöötajast mehe söömisharjumusi, väidavad niiviisi. Nad leidsid, et meestel, kes söövad kaks kuni neli korda nädalas tomatikastet, on risk haigestuda eesnäärmevähki 35 % madalam kui neil, kes ei söö üldse tomatikastet. Selle heateo eest on vastutav karotenoid lükopeen, mida tomatid rikkalikult sisaldavad. Kuid teadlasi ajas samal ajal segadusse see, et tomatimahlal ei paistnud samasugust kaitsvat mõju olevat. Ja teine uuring tõi päevavalgele, miks see nii on. Nimelt – selleks, et lükopeen paremini imenduks, tuleb teda mõnes rasvas küpsetada. Seega, kõikvõimalikud vormiroad ja hautised, samuti isetehtud tomatikastmed on siin suurepärasteks valikuteks.

Punane paprika

Punase paprika võiksid samuti oma menüüsse lisada. Nagu tomatidki, sisaldavad paprikad lükopeeni, mis vähendab eesnäärmevähki haigestumise riski. Võrreldes erinevat värvi paprikaid, sisaldavad kõige rohkem toitaineid just punased, sest need valmivad varre otsas kauem kui rohelised, kollased või oranžid sordid. Neis on peaaegu 11 korda enam beetakaroteeni (toitaine, mida keha vajab A-vitamiini tootmiseks) ja poolteist korda rohkem C-vitamiini kui rohelistes paprikates.

Austrid

Maailmas ringleb müüt, et austrid on armastuse toit. Ja teadus ei vaidlegi sellele vastu. Kaks-kolm austrit varustavad sind päevaks vajaliku tsingikogusega. Tsink on aga kriitilise tähtsusega mineraalaine just mehe reproduktiivsüsteemile. Teadlased on korduvalt tõestanud, et viimase 50 aasta jooksul on meeste spermatosoidide arv langenud ja selles süüdistatakse erinevaid keskkonnafaktoreid. Teatud juhtudel näib just toitainete puudulikkus olevat süüdi selles, et testosterooni tase meeste organismis on madal. Mehed peaksid toiduga saama 11 mg tsinki päevas, enam kui 40 mg aga kujutab endast juba liigset riski. Katse käigus, milles osales 22 madala testosterooni taseme ja vähese spetmatosoidide arvuga meest, anti katsealustele toidulisandina tsinki 45-50 päeva jooksul. Testosterooni tase ja sugurakkude arv tõusid kohe.

Küüslauk

Sellele ebameeldiva lõhnaga küünele on omistatud koletisi ja kurje vaime peletavat toimet, kuid tegelikult ennetavad küüslaugus sisalduvad antioksüdandid aknet, juuste väljalangemist ja hoiavad eemal ka tavalise külmetushaiguse. Rahvusvahelise vähiinstituudi ajakirjas avaldatud artiklis väidetakse, et laugulised köögiviljad, eriti küüslauk ja talisibul vähendsid katsetes osalenute riski haigestuda eesnäärmevähki 50 % võrra. Kuid küüslaugu kasulikkus ei piirdu pelgalt füüsilise toimega. Praha teadlased on kindlaks teinud, et mida rohkem küüslauku mehed söövad, seda atraktiivsem ja vähemintensiivsem naistele nende kehalõhn tundub. Miks see nii on, pole päriselt selge, kuid arvatakse, et küüslaugu ja mehe higi koostoimes tekib mingi seksikas keemiline reaktsioon.

Kinoa

Kes oleks osanud arvata, et see väikeseteraline teravili on nii võimas supertoit! Kinoa sisaldab kõiki üheksat eluks vajalikku aminohapet ning vaid ühes portsjonis on 8 grammi valku, 5 grammi kiudaineid, 15 % soovituslikust päevasest rauakogusest ja 30 % soovituslikust päevasest magneesiumikogusest. Mida see tähendab? Madalamat rasvumisriski, vähenenud kõrgvererõhutõve ja II tüüpi diabeedi riski.

Brokoli

Hiljutine Harvardi ülikooli teadlaste uuring väidab, et ristõielised köögiviljad nagu brokoli võivad olla tervislikumad, kui varem arvatud. Ning nad pakuvad kaitset isegi põievähi vastu. Teadlased analüüsisid peaaegu 50 000 mehe menüüd ning avastasid, et neil, kes sõid nädalas viis ja enam portsjonit ristõielisi köögivilju, ei tekkinud kümneaastase jälgimisperioodi jooksul põievähki. Küll aga tabas see haigus mehi, kes selliseid köögivilju ei söönud. Brokoli ja kapsas toodi eraldi välja kui efektiivseimad põievähivastased köögiviljad.

Kalkun

Nahata kalkuniliha on üks lahjemaid lihasid üldse, olles väga heaks valgu- ja seleeniallikaks. Seleen on võimas mineraal, mis asub vabade radikaalidega võitlusse enne, kui need su keharakke ründavad ja potentsiaalselt vähktõve esile kutsuda võivad. Mitmed uuringud on tõestanud, et seleenil on võime langetada eesnäärmekoe vohamise ja eesnäärmevähi riski, samuti söögitoru ja maovähi tekkimise ohtu. Kuid ära unusta punast liha! Võib tunduda, et see sisaldab rohkem rasva, kuid selles on ka heledast lihast enam tsinki. Teiste heade toimete seas on tsingil omadus tõsta madala suguvõimekusega meestel spermatoisodide arvu kuni 74 %, väidavad Hollandi teadlased.

Maapähklivõi

Kui tahad, et su süda terve püsiks, määri oma hommikusele röstsaiale maapähklivõid. Südamehaigused on juhtivad varajase surma põhjused nii meeste kui naiste seas. Pennsylvania ülikooli teadlased võrdlesid Ameerika südameassotsiatsiooni dieeti, mis alandab vere kolesteroolitaset ja mida soovitatakse II tüüpi diabeeti põdevatele inimestele, kõrge rasvasisaldusega pähklitel põhineva dieediga. Südameassotsiatsiooni dieediplaan sisaldas rohkem süsivesikuid. Pähklidieedis oli rasvade osakaal 36 %. Pärast 24 päeva dieedipidamist tehti kindlaks, et mõlemad režiimid langetasid halva kolesterooli sisaldust veres. Kuid pähklidieedi toimel alanes ka vere kõrgenenud triglütseriididesisaldus ning hea kolesterooli tase ei langenud. Samal ajal aga südameassotsiatsiooni dieet tõstis triglütseriidide ja langetas hea kolesterooli taset.

Maapähklivõis on küll pisut rohkem rasvu, kuid sellist tüüpi rasvu, mis on organismile vajalikud ja head – tegemist on monoküllastumata rasvadega. Teadlased usuvad, et maapähklivõid sisaldav menüü langetab südamehaiguste riski enam kui südameassotsiatsiooni soovitatud dieet. Meeles tuleb pidada aga asjaolu, et liiga isukalt ei maksa maapähklivõid süüa – see on suhteliselt kaloririkas.

Edamame ehk mitteküpsed sojaoad

Sojaoad ja mehe keha on omavahel pisut veidras seoses. Sojatooted, sealhulgas edamame, sisaldavad madalas kontsentratsioonis östrogeenisarnaseid aineid, mida kutsutakse isoflavoonideks. Ja see on pannud mehed, kes internetis niisugust infot on kohanud, muretsema, et sojatoodete söömine paneb neil rinnad kasvama ning tekitab nende kehades teisigi naistele sarnaseid anatoomilisi muutusi. Kuid olge mureta – seda ei juhtu. Mitmed uuringud on tõestanud, et mõõdukas sojatarbimine ühtegi meest naiselikumaks ei muuda. Kui see mure on kaelast ära, tasub teada, et soja langetab vere kolesteroolisisaldust, vererõhku ning isegi eesnäärmevähi riski. Kui oled üle 50aastane mees ja sul on urineerimishäired, võib just edamame sind aidata. Urineerimisprobleemide põhjuseks võib olla suurenenud eesnääre või healoomuline eesnäärmekasvaja ning edamames sisalduvad isoflavoonid aitavad eesnäärmekoe kasvu ennetada.

Arbuus

Kuni 55. eluaastani esineb kõrgvererõhutõbe meestel sagedamini kui naistel. Teadlased soovitavad süüa kaaliumirikast toitu, see langetab kõrgvererõhktõve ja ajuinsuldi riski. Tõendid kaaliumirikka toidutarbimise kohta on nii veenvad, et hiljuti lubas Ameerika ravimiamet kleepida toiduainetele sildid, et kõrge vererõhu ja toidu kaaliumisisalduse vahel valitseb seos. Mingit kindlat normi, kui palju kaaliumi võiks või peaks tarbima, siiski ei ole. Soovitatakse, et see kogus peaks päevas olema 2000 milligrammi või enam. Arbuus on väga hea kaaliumiallikas. Ühes viilus arbuusis on väidetavalt 664 milligrammi kaaliumi. See on enam kui banaanis või klaasitäies apelsinimahlas. Nii et sel suvel naudi arbuusi täiega!

Tume šokolaad

Võta seda kui võimalust süüa magusat. Harvardi ülikooli teadlased analüüsisid 25 erineva uuringu andmeid ja tulid järeldusele, et katsealustel, kes sõid regulaarselt tumedat šokolaadi, langes vererõhk ning vere kolesteroolisisaldus sai samuti positiivselt mõjutatud. Tumedat šokolaadi seostatakse ka südamehaiguste ja ajuinsuldi riski vähenemisega ning aju verevarustuse paranemise ja mõttetegevuse teravnemisega. Kõige selle põhjuseks on tumeda šokolaadi kõrge kakaosisaldus – kakaos on palju antioksüdante. Selleks, et kõnealust efekti saavutada, peaksid sööma vähemalt 70 %-lise kakaosisaldusega šokolaadi.

Täisteratooted

Kaerahelbed ja teised täisteratooted peavad kuuluma iga tervisliku dieedi koosseisu. Need on olulised nii meestele kui naistele. Briti teadlastest koosnenud uurimisrühm kinnitab, et süües kolm portsjonit täisteraleiba päevas väheneb südamehaiguste risk kuni 22 %võrra ning enneaegse surma risk kuni 17 % võrra. Lahustuvad ja mittelahustuvad kiudained on kuulsad selle poolest, et tekitavad täiskõhutunde ja välistavad ülesöömise. Samal ajal alandavad need ka vere kolesteroolisisaldust, parandavad organismi ainevahetust ja hoiavad veresuhkru normis.

Allikas: RD

Kommenteeri!


SISUTURUNDUS Vali kaunis pesu pulmapäevaks, mesinädalateks ja argipäevaks!