14 asja, millest kehakaalu langetades ei räägita (aga mida siiski teada võiksid)


Foto: Unsplash.com

Langenud kehakaal saadab sinuga korda palju rohkem imesid, kui vaid annab vabaduse osta uued riided. Juba pelgalt viie- kuni kümneprotsendiline kaalukaotus parandab märgatavalt tervist ja vähendab selliste krooniliste tervisehädadesse nagu südamehaigustesse ja diabeeti haigestumise riski.

Liigsetest kilodest vabanemisega kaasnevad ka mõned mitte nii märgatavad muutused ja mõned neist ei tule meile kasuks. Siin need on – nii head kui halvad!

1. Muutud palju energilisemaks. Tohutu energialaeng on üks esimesi asju, mida inimesed täheldavad, kui kaal langema hakkab. Miks? Kui kannad endaga kaasas vähem kilosid, kulub sul selleks päeva vältel varasemast vähem energiat. Kaalulangus muudab hapniku kasutamise organismis efektiivsemaks ja sa ei hakka nii kergesti hingeldama kui treppidest üles ronid või bussile järele jooksed.

2. Mälu võib paraneda. 2013. aastal Rootsis läbi viidud uuring tuvastas, et vanemad naised, kes olid kuus kuud plaanipäraselt kaalu langetanud, saavutasid mälutestis teistest paremaid tulemusi. Nende aju skanneeringud näitasid ajal, mil mälestused formuleerusid, suuremat aktiivsust, ja ajal, mil mälust midagi otsiti, väiksemat aktiivsust. Seega oli nende mälu kasutamise protsess efektiivsem. Arvatakse, et aju aktiivsus suureneb pärast kaalulangust just seetõttu, suudetakse talletada rohkem infot ja juba salvestatud info läbiuurimiseks kulutatakse vähem energiat.

Varasemalt on kindlaks tehtud, et rasvumine on seotud halvenenud mäluga, eriti naistel, kes pirnikujulise kehakuju tõttu kannavad lisakilosid puusadel.

3. Suhe kallimaga pannakse proovile. Kehakaalu kaotamine paneb sind end seksikamana tundma, kuid saledam keha ja sellega koos taasleitud enesekindlus ei mõju suhtele abikaasa või elukaaslasega alati just tugevdavalt. Põhja-Carolina ülikooli teadlased tuvastasid 2013. aastal, et 27 või enama kilogrammi kaotamine kahe aasta jooksul üldiselt parandas paaride omavahelist suhet, kuigi kaalulangetajate kaaslased ilmutasid aeg-ajalt armukadeduse märke.

Miks? Sinu keha muutumine paneb ka su kaaslase oma kehakaalu ja valikute – mis on tervislik ja mis mitte – peale mõtlema. Lisaks võib partner muretsema hakata, et kaalulangus muudab ka sinu iseloomu. See, et sina end hästi, seksika ja enesekindlana tunned, võib suhte tasakaalust välja viia. Su kaasa hakkab kartma, et ei suuda olla nii enesekindel kui sina ja sedagi, et võib su kellelegi teisele kaotada.

Samadel põhjustel võivad saada mõjutatud ka suhted sõpradega.

4. Risk vähki haigestuda väheneb. Kindlasti sa tead, et suitsetamine, mõõdutundetu päevitamine ja UV-kiirgus põhjustavad vähki. Kuid ka rasvumist seostatakse teatud tüüpi vähi tekkega. Ülekaal tekitab organismis põletiku, mis võib vallandada keharakkude muutused, millest kujuneb lõpuks välja vähkkasvaja. Põletikku on aga võimalik oluliselt vähendada juba pelgalt viieprotsendilise kehakaalu langusega, väidab 2012. aastal postmenopausaalsesse ikka jõudnud naiste hulgas läbi viidud uuring.

2014. aastal avaldatud rasvumisuuring tõdeb, et ülirasvunud meestel, kellele tehti bariaatriline magu vähendav operatsioon, vähenes kasvajarisk operatsioonijärgsete aastate vältel umbe normaalkaalus inimestega sarnasele tasemele.

5. Kui sul on depressioon, siis see ei pruugi mööduda. Kas see, et sa ülekaaluline oled, mõjub depressiivselt? Või põhjustab depressiooni see, mis su kaalule kasvatavalt mõjub ehk toit? Alati polegi selge, mis on mille põhjuseks, teavad arstid öelda. Kuigi enamik inimestest, kes on suutnud kaalu langetada, tunnevad end õnnelikumana kui varem, ei ravi kaalulangus siiski alati kõike. Depressioon on just üks nendest salakavalatest haigustest.

6. Toit võib maitsta teisiti. Kiire kaalukaotus lühikese aja jooksul mõjub maitsenäsadele ergastavalt. Stanfordi ülikoolis hiljuti läbi viidud uuring näitas, et 87 % bariaatilise kirurgia patsientidest, kinnitavad, et nende maitsemeel muutus. Umbes pooled neist väidavad, et toidu maitse muutus intensiivsemaks, teine pool aga, et toit muutus maitsetumaks. Kusjuures huvitav on see, et need, kelle meelest toidu maitse kadus, kaotasid operatsioonijärgse kolme kuuga kaalust 20 % enam kui need, kelle meelest toidu maitse intensiivistus. Uuringu autorite arvates on vaja asja lähemalt uurida, et kindlaks teha, miks sellised maitsemuutused ilmnevad.

Umbes samasugustele järeldustele on jõudnud, veel üks hiljutine Inglismaal läbi viidud uuring. Nimelt tuvastati selle käigus, et kolmveerandil kirurgiliselt ravitud rasvunud patsientidel kujunes pärast operatsiooni teatud toitude suhtes välja vastumeelsus. Ja kõige sagedamini olid nendeks toiduaineteks liha- ja piimatooted.

7. Treenitegemine on lõbusam. Kui kannad endaga kogu aeg kaasas lisakilosid, võib treenimine kahjustada liigeseid ja sa ka hingeldad rohkem kui normaalkaalus inimene. Kui aga salenema hakkad, muutub trennitegemine vähem koormavaks ja ühtlasi ka lõbusamaks ning see annab sulle lisaenergiat. Lisaks on sul kergemas kaalus olles võimalik end kiiremini ja intensiivsemalt liigutada. Võta näiteks jooksmine – on kindlaks tehtud, et iga pool kilo, mille kehakaalust kaotad, annab sulle võimaluse läbida 1,5 km kaks sekundit kiiremini.

8. Luuehitus võib muutuda. Oled sa sellest kunagi kuulnud, et kaalulangus võib luustruktuurile nõrgestavalt mõjuda? Jah, tegelikult on see tõsi, et kehakaalu langus on seotud luukoe vähenemisega, kuid probleem ilmneb tegelikult ainult siis, kui sa alakaaluliseks muutud või pead ebatervislikku dieeti. Rahvusvaheline Osteoporoosi Selts leiab, et kaalukaotusega kaasnevad muutused on siiski head ja kaaluvad luudes tekkida võivate muutuste riskid üles. Kui kaalud liiga palju, on su luud küll tõenäoliselt tugevamad (peavadki olema, sest nad peavad suuremat koormust taluma), kuid liigestele mõjub liigne kehakaal kahjustavalt.

Uusimad uuringud kinnitavad, et eriti halva mõjuga on kõhupiirkonnas paiknev vistseraalne rasv, nii naistel kui meestel. Kehakaalu langetamine võib aidata vähendada liigespõletiku sümptome, väidab 2103. aastal ajakirjas Journal of the American Academy of Orthopedic Surgeons avaldatud uuring.

9. Võid saada ametikõrgendust. Uuringud on näidanud, et paksud inimesed teenivad võrreldes normaalkaalus olijatega vähem, ja eriti märgatav on selline suundumus naiste hulgas.

2004. aastal ajakirjas Health Economics avaldatud artiklis tõdetakse, et ülekaalulistele makstakse 2,5 % võrra vähem kui normkaalus töötajatele. 2014. aastal Inglismaal läbi viidud uuring kinnitab, et tervislikku kaalu jõudmisega kaasneb ka oluliselt rohkem tööpakkumisi.

10. Võib juhtuda, et saad ravimitest loobuda. Normaalses kehakaalus püsimine võib osutuda kaitseks diabeedi ja südamehaiguste vastu. Kuid mis siis, kui oled ülekaaluline ja need tõved sul juba kallal on? Hea uudis on see, et salenemine aitab ka sel juhul. Haigused ei pruugi küll kaduda, kuid sümptomid võivad väheneda ja võib juhtuda, et pead tarvitama vähem ravimeid.

Näiteks vererõhu- ja vere kolesteroolitaseme alandajaid pole vaja nii palju võtta. Või sa saad loobuda II tüüpi diabeedi puhul insuliini süstimisest. Uuringud näitavad sedagi, et kaalukaotus mõjub hästi niisugustele kroonilistele seisundutele nagu astma ja kõrvetised – saad ravimitest kas üldse loobuda või tarvitada neid vähem.

11. Nahk hakkab lopendama. Asi, milleks inimesed, kes suure hulga oma kehakaalust kaotada suudavad, kindlasti valmis pole, on see, et nahk nende nahk muutub “suureks” ja hakkab lopendama. See ebameeldiv nähtus ei kao üleöö, vahel ei pruugigi iseeneslikult kaduda. Rippuv nahk on kahtlemata ebameeldiv ja tekitab paljudele pettumuse – hoolimata sellest, et su keha ise tundub täiesti uus. Mõned inimesed pöörduvad sellises olukorras esteetilise kirurgia poole, kuid igasugune kirurgiline sekkumine sisaldab endas riske.

12. Magad rohkem. Inimesed, kes kaotavad oma kehakaalust vähemalt 5 %, magavad järgneva kuue kuu jooksul keskmiselt 22 minutit kauem kui enne, väidab 2014. aastal Pennsylvania ülikoolis läbi viidud uuring. Hiljuti teatasid Soome teadlased, et isegi tagasihoidlik kaalulangus leevendab märgatavalt uneapnoe sümptome.

Kaalkaotuse puhul väheneb nende kudede hulk, mis ülemisi hingamisteid kinni suruvad. Parem uni aitab efektiivsemalt kaloreid põletada ehk kehakaalu langetada.

13. Võimalus lapsi saada suureneb. Kui oled püüdnud rasestuda, kuid see pole õnnestunud, võib mõne kilo kaotamisest abi olla. 2009. aastal ajakirjas Fertility and Sterility avaldatud artiklis tõdetakse, et naistel on rasvumine seotud fertiilsuse ja ovariaalse sündroomiga ja mida nooremas eas naine rasvub, seda raskem on tal rasestuda.

Salenemine aitab kindlustada tervisliku raseduse ja sünnitada terve beebi, kuna ema kehakaalul enne rasedust ja raseduse ajal on seos kõikvõimalike tervisehädadega vastsündinutel.

14. Su tervislik seisund paraneb. Enamikule inimestest mõjub kaalukaotuse tervise seisukohalt hästi, näiteks aitab ära hoida haigestumise II tüüpi diabeeti.

Georgia ülikoolis 2013. aastal läbi viidud uuring kinnitab näiteks, et keha kõrgem rasvaprotsent on seotud silma võrkkestas sisalduvate antioksüdantide luteiini ja zeaksantiini madala tasemega. Seega võib rasvumine mõjutada oluliselt silma võrkkesta olukorda.

Allikas: Health.com

Kommenteeri!


Reklaam