9 selget märki, et sööd liiga palju suhkrut


Foto: Shutterstock

Kas teadsid, et lisatud suhkur peaks igapäevaselt moodustama vaid 5% igapäevaselt tarbitavast kalorihulgast? See on Maailma Terviseorganisatsiooni uusim soovitus – seni oli soovituslik 10%. Uus soovitatud suhkruhulk tähendab umbes kuut teelusikatäit suhkrut. Kui täheldad enda juures järgmisi märke, võid esmajoones süüdistada just liiga suurt suhkrukogust.

1. Sul on näonahaga pidevalt probleeme. Kuigi puberteediiga on ammu läbi, on sul endiselt aknele kalduv nahk ja oled igapäevaselt vistrikega hädas? Ajakirjas Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics avaldatud uuringust ilmnevad otsesed seosed suhkrurikka menüü järgi toitujate ja nende aknele kalduva näonaha vahel.

2. Tunned end pidevalt väsinuna. Kui su hommiku- või lõunasöök on salakavalat suhkrut täis (ehk sööd näiteks poolfabrikaate, magusaid hommikuhelbeid ja erinevate maitsetega jogurteid) ja selles puuduvad valgud, on ennelõunane väsimus kiire tulema. Ja kui peletad seda omakorda pakikese kummikommidega, pole midagi imestada, kui ka pärastlõunal loid oled. Tasakaalustatud menüü järgi toitumine kindlustab, et su veresuhkrutase ei liigu päeva jooksul ühest äärmusest teise – sama kehtib ka sinu meeleolu kohta.

3. Su hambaarstil on halbu uudiseid. Hambaaugud ja -katt on maiasmokkadele tuttavad hädad. Kui sinu suus olevad bakterid puutuvad kokku süsivesikutega (pärinegu need siis spagettidest, võileivast või kommipakist), hakkavad nad tootma hapet, mis hakkabki suus eemaldamata jätmise korral erinevaid probleeme tekitama. Hea suutervise huvides toitu mitmekülgselt ja loputa suud pärast igat söögikorda. Pese hambaid kindlasti kaks korda päevas.

4. Sul on kõrge vererõhk. Suhkru roll kõrge vererõhu puhul on väga oluline – kui tahad vererõhku kontrolli alla saada, hakka tervislikumalt elama. Suhkrurikaste toodete menüüst välja jätmine olgu selles muutuses esimene samm.

5. Sul on ka kõrge kolesteroolitase. Veel üks salajane märk, et tarbid liiga palju suhkrut – sinu veres ringleb liiga palju erinevaid rasvu. On tõestatud, et suhkrurikka menüü järgi toitujatel on kõrgem kolesteroolitase. Kui su kolesteroolitase on hiljuti märgatavalt suurenenud või kui see on pidevalt kõrge olnud, vaadake koos arstiga sinu toidusedel üle. Tihti pole siis ravimeid vajagi.

6. Oled pärast trenni omadega täiesti läbi. Kui treenid korrapäraselt, on õige toitumine eriti oluline. See on su kehale kütus. Kui tarvitad enne trenni suhkrurikkaid toite ja su veresuhkur selle tulemusena taevasse tõuseb, oled pärast pingutust tõeliselt kurnatud. Eriti kriitiliselt tasuks suhtuda erinevatesse energiabatoonidesse, mida käsitletakse kui tervisetooteid, kuid mis tegelikult on maiustused.

7. Vanad teksad ei lähe enam jalga? Töötad jälle hilja, kuna olulise projekti tähtaeg on kohe-kohe kukkumas? Kui selle tegevuse juures saadab sind ka energiajoogi- või limonaadipudel, siis tea, et lood endale suurepärased tingimused kaalu lisandumiseks – need joogid sisaldavad suures koguses suhkrut, on olematu toiteväärtusega ja ei tekita täiskõhutunnet. Joogivalikuid tehes jää vee, kohvi ja tee juurde. Ära unusta, et igasugune limonaad on oma olemuselt samuti maiustus.

8. Sul on pidevalt halb tuju. Depressiooni ja suhkrurikka menüü vahel on leitud palju seoseid. Võib-olla oled isegi tundnud magusate pontšikute söömise ajal ja vahetult pärast seda meeletut rahulolutunnet, mis vaid loetletud minutite pärast oluliselt muutuma hakkab? Just sellest me räägimegi…

9. Tundub, et sinu kõht ei saakski nagu kunagi täis. Miks on nii lihtne võtta ühe koogitüki järel teist ja ühe kompveki järel süüa ära terve karbitäis? Toidud, mis on suhkrurikkad kuid süsivesiku- ja valguvaesed, ei tekita täiskõhutunnet.

Allikas: RD

Kommenteeri!