Erik Orgu: kas toidukordade ärajätmine aitab kaalu langetada?


Foto: Tiit Blaat

Jätkuvalt liigub ringi arvamus ja soovitused, et kaalu langetamiseks peaks vähem sööma. Et oma söömist piirata, jäetakse ära toidukordi. Näiteks üks, endiselt populaarne viis, kuidas seda tehakse, on kurikuulus “peale kuut enam ei söö” dieet. Kui oled seda dieeti järginud, siis tead omadest kogemustest, et sellega pole pikka pidu.

Miks ei ole mõistlik kaalu langetada toidukordi vahele jättes? Ohio osariigi ülikoolis viidi läbi uuring, mis näitas, et toidukordade ära jätmine viis hoopis kõhurasva suurenemiseni ja halvemal juhul võib see vallandada insuliiniresistentsuse maksas, mis pikemas perspektiivis võib lõppeda diabeediga.

Uuringus jagati katsealused kahte gruppi, millest esimesele anti piiratud kaloraažiga toitumiskava, teise testgrupi kaloraaži aga ei piiratud. Esimene grupp võis tarbida poole kogusest, mida tarbis grupp 2. Esialgu oli piiratud kaloraažiga osalejate grupil kaalukaotus suurem, kuid nad hakkasid koheselt ja kiiresti kaalus juurde võtma, niipea, kui läksid tagasi oma igapäevase, piiramata kaloraažiga menüü juurde. Kas tunned ennastki selle testi kaudse osalisena ära või tead kedagi, kes on samamoodi lõpetanud?

Teine sarnane katse tehti Oregoni osariigi uuringu instituudis, mille tulemusena tehti kindlaks, et toidukordade ärajätmine teeb su mitte ainult vastuvõtlikumaks võimalikele söömasööstudele, vaid muudab ka ajukeemiat nii, et toiduvalikute puhul kipud eelistama pigem ebatervislikke toite. Arvan, et ka selles katses tunneb nii mõnigi lugeja end ära nii katsealuse kui uurija rollis, kuid tulemus on iga kord sama - jättes ära toidukordi ja piirates kaloraaži, tunduvad ebatervislikud toidud palju ahvatlevamad.

Sa ei pea sööma vähem, vaid paremini.

Allikas: Erik Orgu blogi, www.erikorgu.ee

Kommenteeri!


SISUTURUNDUS 5 soovitust, mida kevadel õues treenides selga panna