Erik Orgu: oluline põhjus, miks sa isegi tervislikult toitudes ja treenides kaalust alla ei võta


Toitumisspetsialist Erik Orgu Foto: Karin Kaljuläte

Kas teadsid, et kui su maks on ülekoormatud, soodustab see rasva ladestumist?

Maksa peamine ülesanne on mürkainete muutmine ohututeks jääkaineteks, mida kehast väljastusprotsessi kaudu eemaldada (uriini ja väljaheidete kujul). Ilma õigete toitaineteta muutub maks “uimaseks” ja sinna kuhjub palju mürkaineid. Kui see juhtub, ei suuda maks enam mürkained kehast nii kiirelt välja saata ja talletab need rasvkoes (kuna mürgid on rasvades ehk lipiidides lahustuvad). See võib olla peamiseks põhjuseks, miks isegi tervisliku toitumise ja trenniga ei suudeta kaalus alla võtta.

Maksa talitushäire sümptomeid on hulgaliselt, aga olenemata nendest saad ennetavate sammudega maksatalitust ja oma elukvaliteeti parandada. Oled ju väärt head enesetunnet!

Kui koged järgnevaid sümptomeid, loe kindlasti lõpuni – annan mõned vihjed, mis maksatalitust parandavad ja mida saad oma igapäevaelus rakendada.

Maksa talitushäire sümptomid on krooniline väsimus, negatiivsed emotsioonid, uimasus, tuikavad peavalud, migreenid, kroonilised liigeste- ja lihasvalud, liigne higistamine, rasvainete seedimisraskused, allergiad, akne, erinevad seedeprobleemid, hormonaaltasakaalu häired, ärevus, depressioon, krooniline halb hingeõhk ja seletamatu kaalutõus.

Kuidas maksa tervendada?

Tervis algab köögist. Sa ju ei eeldada, et keha areneb ainult toidulisandite abil? Tervislik keha tuleb luua tervendavate toitude ja harjumuste kaudu. Sa ei pea dieeti pidama, toitumist piirama või midagi täielikult välistama – võtmesõnaks on tasakaal. Esiteks tuleb vähendada (või vältida täielikult) kokkupuudet töödeldud toiduainetega ja võltside “tervisetoitudega” ning vahetada need päriselt tervislike toiduainete vastu.

Kui sul on isu šokolaadikoogi järgi, proovi teha seda kakao ja kookossuhkruga, selle asemel, et kasutada valget jahu ja „tavalist” rafineeritud suhkrut. Või tee ise tervislikku šokolaadi. Valmista oma lemmiktoite kodus algusest peale kõrgekvaliteediliste toiduainetega, ära looda väljas söömisele, sest sul puudub kontroll, mida on sinu toidu sisse pandud.

Tervislik toitumine ei pea olema keeruline, õigele teele jõudmiseks keskendu järgnevatele sammudele.

- Osta võimalusel orgaanilisi tooteid, väldi GMO-sid. Ehk leiad mõne taluniku, kes müüb sulle soodsamalt ökoliha ja köögivilju, kui neid kaubanduskettidest saab?

- Kvaliteetsesse menüüsse kuuluvad kõrgekvaliteedilised loomsed ja taimsed proteiinid, iidsed teraviljad, kääritatud toidud, tervendavad rasvained, toored pähklid ja seemned.

- Eemalda toidulaualt rapsi-, maisi-, sojaoa-, taime-, puuvilla, värvisafloori- ja päevalilleõlid.

- Joo piisavalt puhast vett – vähemalt kaheksa klaasi päevas.

- Söö rohkem tervislikke rasvu: kookosõli, punase palmi õli, pühvliõli, rohutoidul lehmade või, avokaadivõi, kanepivõi.

- Tarbi rohkem kiudaineid. Päevane miinimum on 35 grammi. Need peaksid pärinema mahedatest toiduainetest nagu linaseemned, avokaado, brokkoli ja brüsseli kapsas.

- Eemalda menüüst rafineeritud suhkrud: pruun/valge suhkur, roosuhkur, suhkruroo piim, suhkruroo kristallid, peedisuhkur.

- Piira fruktoosi tarbimist 20 – 25 grammini päevas (väldi agaavi, glükoosi-fruktoosi (kõrge fruktoosiga maisisiirup), kõrge suhkru-/fruktoosisisaldusega puuvilju).

- Suurenda roheliste lehtedega köögiviljade tarbimist nende magneesiumi, folaadi ja B- ja C-vitamiinide sisalduse tõttu.

- Lisa oma toidule loomseid ja taimseid aminohapete allikaid nagu kondipuljong, kollageen, karjamaal kasvatatud kanad ja munad, toores spinat, petersell, kapsas, peedid.

- Tarbi ka väävlit sisaldavaid toite: karjamaal kasvatatud kanade munad, brokkoli, brüsseli kapsas, küüslauk, sibulad, spargel, lehtkapsas.

- Lõpeta alkoholi tarbimine või piira oluliselt koguseid.

Sinu maks teeb sinu heaks paljugi ja need on vaid mõned näited asjadest, mida saad ise selle talituse parandamiseks ära teha. Pane tähele, kuidas end päeva jooksul tunned, jäta meelde, et keha annab teada, kui midagi on valesti.

Soovitan maksa puhastust teha aastaaegade vahetusel, kuna kehapuhastuse maksa stimuleeriv osa on maksale ääretult kasulik. Samamoodi ka muude organite jaoks, kes mürkainete kehast eemaldamisega tegelevad.

Maksa peavad hoidma ka “ökoinimesed”

Maks vajab tänapäevastes elutingimustes hoidmist ka neil, kes tervisliku eluviisi järgimise nimel pingutavad ja söövad puhast toitu, joovad puhast vett, treenivad regulaarselt ning kasutavad mürkainete-vabu hügieenitooteid. Me puutume mürkainetega kokku keskkonna (õhu, pinnase, vee, sõidukite, tehaste, plastiku) kaudu ja need, meie kontrolli alt väljas olevad tegurid mõjutavad meid iga päev.

Olles ise toitumisnõustaja teen ka ise selleks kõik, et toituksin õigesti, treeniksin ja elaksin mürkainetevabas kodus. Tean, et see on vajalik ja teeb mu enesetunde imeliseks.

Allikas: Erik Orgu blogi, www.erikorgu.ee

Kommenteeri!


SISUTURUNDUS Vali kaunis pesu pulmapäevaks, mesinädalateks ja argipäevaks!