Esiemadelt tippmoodi: Katrin Kuldma ja Kristina Viirpalu annavad rahvuslikule käsitööle uue mõõtme


Foto: Sandra Palm/KV Couture

Alanud kuul tähistame Eesti sünnipäeva – suurepärane põhjus, et kanda rahvarõivaid, ehtida end kaunite rahvuslike tikanditega ning tähistada põlvest põlve edasi antud peent käsitöökunsti.

Kui rahvarõivaste näol on tegemist väga kindlate traditsioonide ja komplektidega, siis tikandite ja käsitöö puhul on kasutusvõimalusi piiritult. Need on lõpututeks inspiratsiooniallikateks ka Eesti moekunstnikele, kes interpreteerivad kultuuripärandit omal moel, kasutavad traditsioonilisi käsitöövõtteid ning tutvustavad neid läbi oma loomingu laiale maailmale. Katrin Kuldma moebrändi AMANJEDA by Katrin Kuldma ja Kristina Viirpalu brändi KV Couture disainide olulisteks visiitkaartideks on just rahvuslike elementide kasutamine – kui Katrini südame on röövinud Muhu tikandid, siis Kristina ajamahukad õhtukleidid valmivad ainulaadses Haapsalu salli tehnikas. Viimaseid esitletakse selle nädala lõpus ka New Yorgi moenädalal.


Foto: Sandra Palm/ KV Couture

Kirglik Muhu tikand

Muhu tänaseni tugev tikanditraditsioon on Katrinit võlunud kogu elu: “Neis on midagi teistsugust kui ülejäänud Eesti tikandimustrites ja need on väga moodsad. Muhu koloriidid on pöörased ja hõõguvad, meenutavad näiteks Yves Saint Laurent’i värvigammasid. Mulle meeletult meeldib punaste, oranžide ja roosade toonide kõrvuti kasutamine, tulemuseks on kirglik koloriit. Muhu tikandites väljendub temperament, mille põhjal ei saa eestlasi küll külmaks rahvaks pidada.” Murtud südamete, roosi-, mooni- ja rukkililleõisi tikitakse peamiselt šikkidele kokteil- ja pidulikele õhtukleitidele ning igapäevastele jersey-kleitidele, kuid ka hetkel eriti moodsatele linnadressidele. Just Muhu mustritest on oma nägemuse visandanud ka maalikunstnik Anna Litvinova – nendest on sündinud trükimustrid, mida kasutatakse siidsallide, suviste kleitide ja eriti luksuslike siidist õhtukleitide kangastel.


Foto: AMANJEDA by Katrin Kuldma

Moekunstnik ütleb, et üldiselt ei ole rahvuslike elementide kasutamine aga tema jaoks eesmärk omaette. “Muhu tikandid on minu jaoks erilise tähendusega ja inspiratsiooni neist jagub lõputult. Hetkel olen ette valmistamas uusi versioone Muhu tikanditest, aga on olemas ka päris uued ideed ja inspiratsiooniallikad.”


Foto: AMANJEDA by Katrin Kuldma

Unikaalne tehnika

Kristina tegi esimesed Haapsalu salli mustrilised kleidid 10 aastat tagasi, kui teda võlusid selle tehnika eripärad: elegantsus, õrnus, mugavus. “Lisaks see erilisus, et seda tehnikat kasutatakse vaid Haapsalus, kus seda siiani põlvest põlve edasi antakse,” tutvustab moekunstnik. KV Couture'i kleidid tehaksegi päriselt Haapsalus käsitöömeistrite hoolsa tööna. “Ühe kleidi valmimine võtab aega kaks kuni kolm kuud ja selle kallal töötab kolm meistrit. Kõigepealt kootakse kleit Haapsalus, siis saabub see meie Tallinna vanalinna ateljeessee, kus õmbleja selle voodri, alusseeliku, kangastega vastavalt tegumoele kleidiks vormib ja viimasena hakkab tööle tikkija, kes vastavalt kas natuke sära lisab või suurema tikkimistöö mustritega ette võtab,” kirjeldab Kristina eksklusiivse kleidi valmimise protsessi. Materjalidest kasutatakse peenvilla, siidi ja beebimohääri.


Foto: Sandra Palm/KV Couture

Lisaks Haapsalu salli tehnikale kasutab Kristina erinevaid tikandeid rahvariietelt ja folkloorist laenatud elementidelt. “Neid mustreid ei kasuta me üks-ühele, vaid abstraheerime ja moderniseerime, lisame oma isikupära ja stiili,” lisab ta. Kaunite tikandite poolest on iseäranis hästi tema loodud lukuslikud body'd.


Foto: Sandra Palm/KV Couture

Väärtuslikud tegijad

Mõlemad moekunstnikud väidavad, et teevad käsitöömeistritega koostööd juba pikka aega. Kontaktid on loodud mõistagi isiklikult. “Muhu tikanditega alustasin oma teekonda Koguva Muhu muuseumis, sealt sain kontaktid ka kohalike tikkijate kohta. Amanjeda käsitöötikandid on kõik valmistatud minu lemmiktikkija Anu Kaburi poolt, just tema käekiri sobib mulle kõige paremini. Masintikandite mustrid joonistan ise digitaalselt niidikihtide kaupa. Iga uue värvikombinatsiooni loomine on omamoodi meditatiivne nauding,” tutvustab Katrin.


Foto: AMANJEDA by Katrin Kuldma

Kõige töömahukam tikand on tema sõnul tehtud kleidile, mida kandis 2002. aastal Eurovisiooni lauluvõistluse õhtujuht Anneli Peebo. “Jääkleidi nime kandnud õhtutualetti kaunistas põhjamaine modernne jäämuster, mis sai käsitsi joonistatud kleidi lõigetele, seejärel skaneeritud ning trükikojas kangale kantud. Trükitud valged jooned tikiti käsitsi pärlitega üle. Kleidile kaunistuste tikkimine võttis aega kolm kuud ja sellega tegelesid kolm õmblejannat samaaegselt,” meenutab Katrin.

Tagasiside välismaalt

Kristina tõdeb, et tema loodud kleidid saavad väljaspool Eestit väga head tagasisidet. “Sellist käsitööd ja tehnoloogiat ei osata ega kasutata kusagil mujal maailmas, see on nii spetsiifiline ja meie folkloorile omane. Imetletakse käsitöö detailsust, peensust. Ajakulu ja fakt, et teeme siin kõik algusest peale ise ja käsitsi, on kõigile hämmastav,” ütleb ta.

Katrin lisab, et ta ei osanud arvatagi, et just Muhu mustritega esemetest võivad saada müügihitid või oluliste uste avajad. “Tõestuseks, et hingega tehtud tegusid saadab edu, oli aga see, et just tikandid pakkusid eelkõige huvi Dolce & Gabbana uute brändide butiigi ostujuhtidele Milanos.”


Foto: AMANJEDA by Katrin Kuldma

Allikas: Laupäevaleht LP

Kommenteeri!


SISUTURUNDUS Eesti rõivabränd Denim Dream esitles oma esimest teksakollektsiooni Denim Dream Jeans