Kaitse oma silmi: Kuidas telefoniekraanilt kiirgav sinine valgus neile liiga teha võib ja kuidas seda leevendada


Shutterstock Shutterstock

Kas arvuti- või telefoniekraanist kiirgav valgus teeb sinu silmadele liiga? Loe silmade väsimuse ja kurnatuse sümptomeid ja nippe, kuidas elustiili muudatuste, filtrite ja prillidega silmi sinise valguse eest kaitsta.

Sinu äratuskell heliseb hommikul. Sa keerad ümber, haarad koheselt telefoni ja vaatad üle meilid ning sotsiaalmeedia. Seejärel lähed tööle, kus vaatad kogu päeva arvutiekraani. Õhtul koju naastes istud diivanile ja vaatad televiisorist lemmiksarja. Kõlab tuttavalt? Huvitav, kuidas su silmad end pärast seda kõike tunnevad?

Väga paljud inimesed veedavad suure osa oma päevast mõnd ekraani vaadates. Eelmisel aastal Ameerikas läbiviidud uuringust selgus, et keskmine täiskasvanu veedab päevas erinevaid ekraane vaadates kokku 8 tundi ja 47 minutit. Vastus, kuidas see täpselt silmadele mõjub, ei ole veel selge. On aga mitmeid silmade eksperte, kes muretsevad, et liigne vastuvõtlikkus ekraanidest kiirguvale sinisele valgusele omab silmadele negatiivset mõju. „Sinine valgus on murettekitav, kuna silma sarvkest ja lääts ei filtreeri seda, mistõttu jõuab see läbi kogu silma,“ sõnab New Yorgi silmaspetsialist Anam Qureshi.

Dallasest pärit optometrist Janelle Routhier on leidnud, et sinise valguse pikaajaline vaatamine viib silmade väsimuseni, mille puhul on ta oma patsientidel märganud sümptomeid nagu udune nägemine, raskus midagi fokusseerida, punased ja kuivad silmad ning ka peavalu. Dr Routhier soovitab sellest mõelda nii: „Kui sa teed trennis kükke, aga siis jääd kükiasendisse väga pikaks ajaks, siis paratamatult hakkavad jalad väsima ega suuda ühel hetkel seda asendit enam hoida.“

Sama juhtub ka silmadega. Selleks, et midagi kindlat fokusseerida, peavad silmalihased pingesse minema ja ajapikku need lihased väsivad. Veel enam, mitmed uuringud on leidnud, et sinine valgus pärsib organismis melatoniini teket. See on hormoon, mis aitab reguleerida keha loomulikku ööpäevarütmi. Just seetõttu võib õhtuti olla raskem magama jääda, kui oled pikalt ekraane vaadanud. Unepuudusel on aga omakorda mitmed terviseriskid.

Loe veel: kuidas on hiline uinumine ja hommikune sissemagamine tervisele kahjulik.

Kuigi tehnikavidinate mõju silmadele peavad teadlased veel põhjalikumalt uurima, on mõned lihtsad nipid, kuidas silmi veidigi säästa. Ekspertide sõnul on need järgnevad:

Anna silmadele puhkust
„Kui sa keskendud ühele ekraanile pikka aega, proovi 20/20/20 reeglit,“ ütleb Dr Routhier. „See tähendab, et teed iga 20-minuti järel ekraanist puhkuse ning vaatad 20 sekundit midagi, mis on 20 meetri kaugusel.“ Näiteks vaata aknast välja. Harjumuse tekkimiseks loo enda telefoni selle kohta meeldetuletus.

Lisaks, see võib küll tunduda veider soovitus, aga ära unusta pilgutada. „Kui sa millelegi intensiivselt keskendud, siis silmade pilgutamise sagedus harveneb. See paneb silmad omakorda pinge alla, luues hägust pilku, ärritust, punetust ja isegi valu,“ selgitab Dr Qureshi.

Lae oma telefoni valgust vähendav rakendus
Nii Androidile kui Apple’i seadmetele on olemas mitmeid äppe, mis aitavad telefonist kiirgavat sinist valgust vähendada. Üheks selliseks on näiteks f.lux. Kui kasutad iPhone’i, siis kasuta ka selle „Night Shift“ seadet.

Parim viis silmadele puhkuse andmiseks on ka tund aega enne magamaminekut kõiki ekraane vältida. Loe selle asemel raamatut, mediteeri või kuula muusikat.

Ole prillide osas tark
Juba mõned aastad on olnud saadaval spetsiaalsed BluBlocker päikeseprillid, mis aitavad vähendada sinise valguse silmadesse jõudmist. Kahjuks ei ole aga eriti loogiline, et päikeseprillidega kontoris istud.

Dr Qureshi soovitab ka lasta oma silmi regulaarselt kontrollida ning vajaduse ilmnemisel kindlasti kanda kas kaugele- või lähedale vaatamise prille. Kui kannad arvutiekraani vaadates prille, siis katseta ka, kuidas seda erinevatelt kaugustelt näed.

Allikas: Health

Kommenteeri!


SISUTURUNDUS Millal sa viimati veetsid toreda päeva koos sõbrannadega?