Kas vajutad hommikul äratuskella kinni ja magad edasi? Loe, miks see sulle sugugi kasuks ei tule


Foto: Shutterstock

Kui äratuskell hommikul heliseb, vajutavad paljud inimesed helina kinni ja mõtlevad, et puhkavad veel paar minutit. Tuleb välja, et need “varastatud” minutid pole seda väärt, vahendab Oprah.com.

Miks sa nii teed? Sest sulle tundub, et öine uni jääb alati lühikeseks, olgu see tegelikult kui pikk tahes. Seetõttu vajutadki äratuse kinni ja püüad meeleheitlikult veel magada – 10, 20, 30 minutit, nii palju kui suudad hommikust vähegi välja pigistada.

Miks selline käitumisviis nii mõnus tundub? Keha kasutab selleks, et end päevaks ette valmistada ja liikuma hakata, mitmeid erinevaid mehhanisme. Üks neist on kehatemperaturi tõstmine, muutes sind seeläbi erksamaks ja vähem uniseks. See mehhanism käivitub umbes kaks tundi enne tegelikku ärkamist, mil su keha on tõesti valmis üles tõusma. Kui sa öösel piisavalt magada ei saa, siis heliseb äratuskell ajal, kui su kehatemperatuur on sügava une staadiumile iseloomulikult madal. Õhk magamistoas tundub niisugusel hetkel sulle karistavalt külm ja teki alla sooja jäämine äärmiselt mõnus.

Miks äratuskella edasilükkamine aga halb on? Nagu öeldud, vajab keha ärkamiseks pisut aega. Ja kui sa kella kinni vajutad ja tagasi unne vajud, saadad oma kehale vale signaali: „Valehäire! Ilmselt ei pidanudki ma ärkama, sest üles sa ju ei tõuse“ ja see vajubki unne tagasi. Kui kell nüüd teist korda heliseb, satuvad keha ja ka aju veelkord segadusse – ärkad ja oled täiesti unine. Kui selline segaduse tekitamine aina jätkub ja jätkub, ei saa su organism enam millestki aru („Kas me läheme magama või mitte?“). Üsna tõenäoliselt tunned sa end pärast kõike seda voodist välja lohistades üliuimasena ja teki all veedetud aeg polnud sisuliselt midagi väärt.

Pikemas perspektiivis teeb äratuskellaga “mängimine” sulle samuti karuteene. Ühel päeval kell 7 ja teisel kell 7.30 ärgates lülitad sa välja oma sisemise äratuskella. Ja kui sa iga päev samal ajal üles ei ärka, ei saa keha sellest ka aru, millal ta peaks hakkama õhtul unne suikuma. Tõenäoliselt lükkad uinumist seetõttu aina hilisemaks ja aeg, mille võiksid kulutada öiseks puhkamiseks, jääb aina lühemaks ja lühemaks.

Niisiis, selle asemel, et äratuskell kinni vajutada, tee nii: sea äratuskell helisema selleks ajaks, kui tahad üles tõusta. Kui kell heliseb, siis tõusegi üles. Iga päev ühel aja samal ajal. Sellisel moel käitudes tunned õhtul, et oled väsinud (keha ütleb sulle seda). Kui sa lähed just siis magama, kui keha nõuab, ärkad lõpuks hommikuti ilma äratuskella abita. Lihtne!

Kommenteeri!


Reklaam