Oska märgata! Selged signaalid, mis viitavad organismis tekkinud vitamiinipuudusele


Foto: Shutterstock

Selleks, et su organism korralikult toimiks ja näeksid välja võimalikult hea, pead sa saama piisaval hulgal vitamiine ja mineraalaineid. Kõige parem on, kui annad neid oma kehale tervisliku toiduga.

Jagame toitumisteadlaste poolt välja töötatud nimekirja märkidest, mis näitavad, et sinu organism vajab rohkem vitamiine. Lisame ka soovitused, millistest toiduainetest neid vitamiine ammutada.

Vajad rohkem A-vitamiini, kui:

su silmad on kuivad, näed pimedas halvasti, nahk on kuiv ja ketendav, kurdad tihti kõhulahtisuse üle.

Söö porgandeid, magusaid kartuleid ehk bataati, kabatšokki ja tuunikala. A-vitamiin ergutab naharakkude uuenemist, aitab haavadel paraneda, tõhustab immuunsüsteemi ja nägemist.

Vajad rohkem C-vitamiini, kui:

sind vaevab depressioon, sul on igemepõletik ehk gingiviit, haavad ei parane, su kehale tekivad kergesti verevalumid, su nina jookseb sageli verd ja suvererõhk on kõrge.

Üks apelsin päevas on abiks. See sisaldab antioksüdante, mis aitavad ära hoida südamehaigusi, vähki, astmat ja viirushaigusi.

Vajad rohkem D-vitamiini, kui:

su luud näitavad pikema ajaperioodi jooksul pehmenemise ja hapraks muutumise märke, oled aldis igasugustele nakkushaigustele, näiteks gripile.

D-vitamiini puudusele ei viita üksikud selged sümptomid, kuid on selge, et mida vähem sa päikese käes viibid, rasvast kala ja pähkleid sööd, seda kiiremini sinu luustiku tervis halveneb. Mine arsti juurde ja lase oma vere D-vitamiini taset kontrollida.

Vajad rohkem kaltsiumi, kui:

tunned pidevat väsimust, lihased tõmbuvad sageli krampi, sul on pikemaajaline isutus (söömine ei paku naudingut), sul ilmneb osteoporoos ehk luuhõrenemine.

Kaltsium on kasulik südame tööle, aitab ära hoida trombide teket, tugevdab hambaid ja luid. Täiskasvanud inimene peaks päevas saama 1000 mg kaltsiumi ning selle peamisteks allikateks on jogurt, juust, pähklid ja lõhe.

Vajad rohkem valku, kui:

sul juuksed välja langevad, juuksed on õhukeseks jäänud, lihased valutavad või on hellad, lihased ei kasva isegi siis, kui lihastrenni teed, oled pidevalt haige, su lihasmass väheneb tasapisi.

Kuigi tavaline soovitus naistele on süüa 46 g valku päevas, arvavad fitnessiasjatundjad, et 58 kilo kaaluv naine võiks päevas süüa 130 g. Punase liha söömisega ei maksa siiski liialdada, proteiini kvaliteedi ja kvantiteedi suhe peab õige olema. Vastasel juhul võib tõusta südamehaigustesse ja diabeeti haigestumise risk.

Vajad rohkem kiudaineid, kui:

sind vaevab kõhukinnisus, tunned pidevalt nälga.

Tunned end juba enne keskpäeva näljasena hoolimata sellest, et sõid hommikusööki? 25-30 g tervislikke kiudaineid, mis saadud kaerast, ubadest ja brokolist, aitab kõhul ärritatud soole sündroomi korral rahuneda ja langetab kolesterooli taset veres. Kiudained on sinu kõhu sõbrad!

Vajad rohkem rauda, kui:

nahk on kahvatu, sul on kogu aeg külm, oled uimane ja kannatad tihti peavalude käes.

Raud on mineraal, mis aitab hapnikul kopsudest rakkudeni jõuda. Kui sa ei saa soovituslikku 18 mg rauda päevas, on asi aneemia seisukohalt riskantne. Söö rohkem spinatit, kala, pähkleid, seemneid.

Allikas: Marie Claire

Kommenteeri!


Reklaam