Smuutid või vein: Mida toitumisnõustajad tegelikult baaris tellivad?


Adam Jaime/ Unsplash

Laialt on levinud üks veider müüt, et toitumisnõustajad on justkui maagilised ülimalt tervislikult toituvad olevused, kes joovad ainult rohelist teed, matchat ja värskelt pressitud juurviljasmuutisid. Ühesõnaga, kõike mis on vähegi roheline. Jah, nad küll hindavad tervislikke toitumisvalikuid ehk keskmisest inimesest enam, kuid ka neile pole võõrad tasakaalu ja lõbu olulisus.

Kuna mõõdukat alkoholikogust on seostatud kasulike mõjudega tervisele, siis pole see täielikult keelatud ka dietoloogidele. Kuna aga heade asjadega kiputakse tihtipeale liialdama, on oluline alkoholiga piiri pidada. Ameerika toitumisnõustajate sõnul tähendab mõõdukus naiste jaoks päevas üht alkohoolset jooki ja meeste jaoks kaht.

Selleks, et näidata, kuidas terviseeksperdid lisavad oma ellu mõõdukat alkoholikogust, jagame sinuga seda, mida nad endale baarides alkohoolseid jooke tellides lubavad, kui tavapärastele rohelistele smuutidele vahelduseks end veidi „lõdvaks lasevad“.

Punane vein: tõeline klišee ja seda põhjusega

Kui mõtled sellele, mida toitumisspetsialistid võivad baaris tellida, siis tõenäoliselt on punane vein üks esimesi variante, mis sulle pähe tuleb. Seda seetõttu, et punasel veinil on teatavasti mitmeid kasutegureid. Üheks punases veinis sisalduvaks koostisosaks on antioksüdant resveratrool, mida leidub punastes viinamarjades. See avaldab positiivset mõju nii südame tervisele kui vananemise aeglustamisele, lisaks paljudele muudele kasuteguritele.

„Minu üheks lemmikuks veiniks on Pinot Noir,“ sõnab toitumisnõustaja Karla Moreno-Bryce. „Tegemist on minu arvates parima alkohoolse joogiga, sest see on väga puuviljane ja kerge jook. See mitmekülgne vein sobib hästi mitmete tugeva maitsega toitudega.“

Dietoloog Kristina Todini nõustub. „Jah veinile! Ma jumaldan nii punast, valget kui ka vahuveini. Seda on hea väikeses koguses juua ning see sobib hästi toidu kõrvale. Mulle meeldivad maalähedased ja veidi vürtsikad Lõuna-Ameerika ja Hispaania veinid. Samal ajal on ka suursugune ja tugeva maitsega Itaalia vein alati hea valik.“

Pea aga meeles, et siinkohal on mõõdukas kogus ülioluline. Liiga suurt veinikogust seostatakse kaalutõusu ja isegi suurenenud vähihaiguste ning muude terviseprobleemide riskiga. Mõõdukas veinikogus tähendab umbes üht klaasi.

Ära alahinda valget veini

Kuna valges veinis ei sisaldu viinamarjade nahkasid, ei sisaldu selles nii palju fenoolseid koostisosi kui punases veinis. Sellegipoolest sisalduvad selles mõned vägagi võimsad koostisosad, mistõttu võid toitumisnõustajaid baarides just seda tellimas näha. Jah, valges veinis on mitmeid kasulikke tervisetegureid. Valget veini leidub laias valikus maitsetes ning seda on lõbus erinevate toitudega sobitada.

Toitumisnõustaja ja kirjanik Lauren Harris-Pincus on valge veini fänn. „Tavaliselt tellingi valget veini või proseccot. Võimaluse korral palun baarmenil joogi sisse ka granaatõuna seemneid lisada. Minu teiseks valikuks on viin, millesse on lisatud gaseeritud vett, värskeid puuvilju ja marju või kurki. See on värskendav ja peen kokteil, milles ei sisaldu liigseid suhkruid.“

Gaseeritud joogid

Dietoloogide seas on baarides populaarseteks valikuteks ka gaseeritud joogid nagu vahuvein, prosecco või Hispaania vahuvein cava. „Kui soovin kokteili, siis valin hoopis klaasitäie proseccot. See on peen ja maitsev jook, aga samas niivõrd lihtne,“ sõnab toitumisekspert Chelsey Amer.

Vahuveini kasuteguriks on ka see, et tegemist on madalama kalorsusega joogiga kui tavaline vein. Kui ühes klaasitäies tavalises veinis on umbes 125 kilokalorit, siis samas koguses vahuveinis on umbes 100. Jah, see pidulik jook on tõeliselt kerge.

Kasulik õlu

Just nagu igasugused alkohoolsed joogid, siis võib ka mõõdukas koguses õlut südame tervisele kasulik olla, kuna see suurendab niinimetatud „hea“ ehk HDL-kolesterooli kogust kehas. Üks keskmine klaasitäis tavalist õlut sisaldab umbes 150 kilokalorit. Lõbus fakt: õlus sisaldub ka B-vitamiini ning kaaliumi. Sellele vaatamata on parem neid aineid toidust saada. Peaksid jooma väga suures koguses õlut, et neid toitaineid piisavas koguses omastada.

Toitumisekspert Cara Harbstreet sõnab: „Ma armastan õlut. Kui olen reisil ja tean, et selles paigas leidub hea kohalik õlletehas, püüan nende toodangut alati proovida. Mulle meeldivad nii head ale, porter kui stout õlled, kuna neis on palju maitset. Loeb kvaliteet, mitte kvantiteet! Tugeva maitsega õlu on tunduvalt kauapüsivam kui marjane kokteil või klaas veini, seega tarbin lõppkokkuvõttes vähem alkoholi ja naudin rohkem maitset.“

Dietoloog Willow Jarosh armastab Iiri õlut. „Sellel on palju maitset ja see on suvel väga värskendav, samas ka talvel mõnus.“

Õlut saab kasutada ka kokteilides. Dietoloog Angelica Agami jagab järgmist retsepti: „Tee lahja õlle ja laimiga maitsekas Michelada kokteil. See on vürtsikas ja maitsev.“

Peened kokteilid, mis on krõbedamat hinda väärt

Ära üllatu, kui märkad baaris toitumisnõustajat, kes tellib kokteili. Nimelt sisaldub neis üsna väike kogus alkoholi nagu viin, džinn, viski või rumm ja just mittealkohoolne lisand on see, mis kokteili kalorisisalduse ja targa valiku tõeliselt määrab.

Ühes keskmises kokteilis võib viski sisalduda ainult umbes 70 kilokalorit, – umbes 100 kilokalorit ühe šotiklaasi suuruse koguse kohta – kuid lisades sellele gaseeritud vett, mahla või midagi muud on just määrav, kui palju kaloreid jook tegelikult sisaldab.

„Ma jumaldab erinevaid kokteilide kombinatsioone. Eelistan näiteks viskit või tekiilat,“ sõnab dietoloog Mandy Enright. „Minu poolt tulevad kokteilimeistrile alati boonuspunktid uhkete ja maitsvate lisandite eest. Võimalikult vähesteks kaloriteks üritan valida alati kokteilid, mis sisaldavad gaseeritud vett.“

Dietoloog Sarah Schlichter jumaldab samuti erilisi kokteile. „Minu arvates on just kokteilid head võimalused proovida aastaajale ja asukohale sobilikke maitseid, mis aitavad luua lõbusaid kokteilielamusi. Tihtipeale annavad minu jaoks lihtsatele kokteilidele piisavalt maitset juba maitsetaimed ja ürdid.“

Toitumisekspert Jessica Spiro toob välja, et ka kokteilide puhul on oluline kogustel silma peal hoida. „Lähen tavaliselt välja vaid erilistel puhkudel ning tellin siis mõne lõbusa kokteili nagu Mojito või Margarita. Ma ei muretse kalorite pärast, sest naudin jooki ja piirdun vaid ühega.“

Luba endale viskit

Viski on hea valik, kuna see on tugeva maitsega ning seda saab väikeste lonksudega kaua nautida. Viskiga on väga hea piiri pidada, kuna sellesse ei lisata tavaliselt ühtki alkoholivaba lisajooki, mis tavaliselt justkui mängib ajule vingerpussi ega aita täpselt jälgida, kui palju alkoholi sa tegelikult tarbid. Juba ühest klaasitäiest viskist piisab kogu õhtuks.

Dietoloog Gabrielle Vetere põhiliseks valikuks on alati viski. „Armastan klassitäit puhast viskit jää ja värske sidruniga. See on mahe ega vaja ühtki lisajooki. Joon seda aeglaselt ja naudin.“

Ka toitumisnõustaja Brynn McDowell valib tavaliselt viski värske sidruni või siirupiga. „See loob täiusliku tasakaalu hapu ja magusa vahel.“

Dietoloog Wendy Jo Peterson teeb samuti alati lihtsaid valikuid. „Viski ingveri või vee ja laimiga on minu valikuteks. Hea viski suitsust maitset on raske ületada.“

Erinevaid joogid viinaga

Paljud inimesed arvavad, et viin gaseeritud veega on ainus madala kalorsusega valik. Jah, see on klišee ja seda põhjusega. Nimelt sisaldub sellises kokteilis vaid keskmiselt 90 kilokalorit. Samas on olemas ka mitmeid alternatiivseid valikuid. Paljudele toitumisekspertidele meeldib loomulikult valida kokteile, millesse saab lisada puu- ja juurvilju.

Üks neist, Abbey Sharp ütleb: „Klassikalise toitumisnõustajana meeldib ka mulle igas võimalikus olukorras juurvilju tarbida. Üheks minu lemmikuks on klassikaline Bloody Mary kokteil. See on kergelt soolane ja vürtsikas ning aitab seetõttu seda aeglaselt juua.“

Dietoloog Angel Planells armastab klassikalist viina, apelsinimahla ja jääga niinimetatud Kruvikeeraja kokteili. „See on parim kombinatsioon C-vitamiinist ja alkoholist.“

Klassikalisemaks kokteilivalikuks on loomulikult Cosmopolitan. Dietoloog Elizabeth Ward sõnab: „Joon tavaliselt vaid ühe kokteili ja soovin, et see oleks täiuslik. Cosmos on ideaalne kogus alkoholi ja magusat jõhvikamahla. Vein tekitab mul alati peavalu ja muudab uniseks, aga üks korralik Cosmo loob hea tuju!“

Imelised džinni joogid

Kokteile tellides ei pea sa ainult piirduma viinaga valikutega. Dietoloog Jessica Levinson armastab näiteks kokteili, milles sisaldub džinn, šampanja, sidrun ja veidi suhkrut. „See on kerge, värskendav ja mitte liiga magus ega kange. Lisaks on see niivõrd peen jook. Terviseks!“

Amanda Archibald on dietoloog, kes on suur klassikalise Negroni kokteili fänn. „Mulle meeldib end poputada kokteilidega, mis on suurepärased meistriteosed ja mida saab seltskonnas tõeliselt nautida. Negroni annab võimaluse erinevate maitsetega eksperimenteerida ning seetõttu seda kokteili armastangi. Mulle meeldivad baarmenid, kes selle kokteili loomingulist olemust tõeliselt hindavad ja seda õigesti luua oskavad.“

Dietoloog Amy Gorin armastab erinevates riikides reisides otsida inspiratsiooni just toidust ja joogist. „Külastasin hiljuti Šotimaad, kus tehakse maagilisi džinn-tooniku kokteile. Just see on minu viimase aja lemmikuks alkohoolseks joogiks olnud. Mulle meeldib, kui kokteili muudetakse erilisemaks näiteks leedripuu toonikuveega, õunaviilude või mandariiniga.“

Allikas: The List

Kommenteeri!


Reklaam